The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Att lära sig att lära in

Author

  • Daniel Wendel

Summary, in Swedish

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och använder sig av fler strategier.

Publishing year

2022

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • Nyckelord: Inlärningsstrategier
  • svenska som andraspråk
  • sfi
  • studiebakgrund
  • ordinlärning

Supervisor

  • Henriikka Leppäniemi