The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

ProViva - En studie om hur en mervärdesprodukt förmedlas och uppfattas

Author

  • Sofia Glimvall
  • Maria Engström
  • Therese Sjöberg

Summary, in Swedish

Functional foods är livsmedel som har en vetenskaplig positiv effekt på hälsan. Ett område inom Functional foods är probiotika, levande bakterier som kan påverka tarmens bakterieflora positivt. ProViva är en fruktdryck som innehåller den probiotiska bakterien Lactobacillus Plantarum 299v . Produkten marknadsförs som ”magens bästa vän” vilken är ett godkänt hälsopåstående. Utöver detta presenteras den som ett ”resultat av svensk forskning”. Vi har genomfört en enkätundersökning om 100 deltagare riktat till två konsumentgrupper, bestående av 52 universitetsstudenter och 48 yrkesarbetande. Enkätundersökningens resultatet visar att flertalet av ”varje dag användare” finns i den yrkesarbetande urvalsgruppen. Deltagarna uppfattar ProViva som en god, nyttig och hälsosam dryck som kan hjälpa till vid olika former av magbesvär. Produkten anses vara förtroendeingivande men dyr. Merparten av deltagarna uppfattar att drycken bör intas regelbundet för bästa effekt. En annan vanlig uppfattning är att ProViva användas som en ”kur” vid tillfälliga magbesvär. Deltagarna har varierande uppfattning om mängden som ska intas men det mest förekommande svaret är ca ett glas dryck per dag, övriga svar varierar från en ”shot” till ”flera liter per dag”. För att summera uppsatsen kan konstatera att ProViva har fått genomslag som en hälsosam mervärdesprodukt. Däremot saknas kunskap för att uppnå bästa effekt vid användning och därmed kan dess mervärde inte uppskattas fullt ut och väga upp för den högre kostnad produkten innebär jämfört med ”vanliga” fruktdrycker.

Publishing year

2011

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Social Sciences

Keywords

  • proviva
  • probiotika
  • functional foods
  • konsumtion
  • marknadsföring
  • lactobacillus plantarum 299v

Supervisor

  • Elin Bommenel
  • Yvonne Granfeldt