The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Läsningens spelregler – hur läser lärare en spelmanual?

Author

  • Linda Werner

Summary, in Swedish

Pedagogiska spel har blivit ett allt vanligare inslag i grundskolans undervisning. För att eleverna ska få en bra spelupplevelse är det viktigt att läraren förstår spelreglerna fullt ut och därför behöver lärarhandledningar utformas på ett läsvänligt sätt. Denna undersökning syftar till att testa två olika dispositioner för en lärarhandledning till ett läsfrämjande spel för skolklasser. Nio lärare fick läsa en kronologiskt eller tematiskt disponerad
lärarhandledning. Därefter deltog de i individuella sessioner där de svarade på frågor om spelet med hjälp av lärarhandledningen medan tid och läsväg antecknades. Resultaten visar inget samband mellan lärarhandledningens disposition och lärarnas förmåga att hitta rätt i materialet. Däremot var förkunskaper en avgörande faktor; vana spelare hittade rätt information snabbare oavsett textens disposition.

Department/s

Publishing year

2024

Language

Swedish

Document type

Student publication for Bachelor's degree

Topic

  • Languages and Literatures

Keywords

  • spelmanual
  • spelregler
  • instruerande text
  • disposition
  • läsväg
  • förkunskaper

Supervisor

  • Anna W Gustafsson (PhD)